What is Public Relation (PR) ? पब्लिक रिलेशन (पीआर) क्या है?

Ajay Singh
0

What is Public Relation (PR) ? 

पब्लिक रिलेशन (पीआर) क्या है? 




PR is the process of managing and disseminating messages from a company or government institution  to its target audience. Public Relations (PR) is a strategic communication process used by organizations, businesses, and individuals to build and maintain a positive image and reputation with their target audience and the public. It involves managing and shaping public perceptions, influencing opinions, and fostering relationships between an organization and its various stakeholders, including customers, employees, investors, media, and the general public.


पीआर किसी कंपनी या सरकारी संस्थान द्वारा लक्षित दर्शकों, पाठकों और श्रोताओं तक संदेशों को सही और संतुलित तरीक़े से पहुँचाने की प्रक्रिया है। जनसंपर्क (पीआर) एक रणनीतिक संचार प्रक्रिया है जिसका उपयोग संगठन, व्यवसाय और व्यक्ति अपने लक्षित दर्शकों और जनता के साथ सकारात्मक छवि और प्रतिष्ठा बनाने और बनाए रखने के लिए करते हैं। इसमें सार्वजनिक धारणाओं को ठीक करना और उन्हें आकार देना, राय को प्रभावित करना और ग्राहकों, कर्मचारियों, निवेशकों, मीडिया और आम जनता सहित संगठन और उसके विभिन्न हित धारकों के बीच संबंधों को बढ़ावा देना शामिल है।








The purpose of PR is to develop a positive image of an organization and its brand. PR team members develop strategies for media dissemination and aim to build mutually beneficial relationships between a company and the public. Public relations is useful in a variety of industries, including education, entertainment, government and consumer goods.


पीआर का उद्देश्य किसी संगठन और उसके ब्रांड की सकारात्मक छवि विकसित करना है। पीआर टीम के सदस्य मीडिया प्रसार के लिए रणनीति विकसित करते हैं और कंपनी और जनता के बीच पारस्परिक रूप से लाभकारी संबंध बनाने का लक्ष्य रखते हैं। जनसंपर्क शिक्षा, मनोरंजन, सरकार, सरकारी सेवा और उपभोक्ता वस्तुओं सहित विभिन्न उद्योगों में उपयोगी है।

In August 1978, the World Assembly of Public Relations Associations defined the field as

"the art and social science of analyzing trends, predicting their consequences, counselling organizational leaders and implementing planned programs of action, which will serve both the organization and the public interest.”


अगस्त 1978 में, पब्लिक रिलेशन्स एसोसिएशन की विश्व सभा ने पीआर को इस प्रकार परिभाषित किया

पीआर इस क्षेत्र में चल रहे जो प्रवृत्तियां है उसका विश्लेषण करता है। भविष्य में उन प्रवृत्तियों का क्या परिणाम होगा इसका आंकलन भी करता है। इसी आधार पर संस्था प्रमुख को विश्लेषण के आधार पर प्राप्त परिणाम से अवगत भी करता है। यह विधा प्राप्त जानकारियों के आधार पर संगठन और जनता दोनों की सेवा करता है।"



The Public Relations Society of America, a professional trade association, defined public relations in 1982 as:

"Public relations helps an organization and its publics adapt mutually to each other.”


पब्लिक रिलेशंस सोसाइटी ऑफ अमेरिका, एक पेशेवर व्यापार संघ, ने 1982 में जनसंपर्क को इस प्रकार परिभाषित किया: "जनसंपर्क एक संगठन और उसके लोगों को एक-दूसरे के साथ पारस्परिक रूप से अनुकूलन करने में मदद करता है।"


In 2011 and 2012, the PRSA solicited crowd-supplied definitions for the term and allowed the public to vote on one of three finalists. The winning definition stated that:

"Public relations is a strategic communication process that builds mutually beneficial relationships between organizations and their publics."


2011 और 2012 में, PRSA ने इस शब्द के लिए लोगों से परिभाषाएँ मांगीं और जनता को तीन फाइनलिस्ट में से एक पर वोट करने की अनुमति दी। जीतने वाली परिभाषा था:

"जनसंपर्क एक रणनीतिक संचार प्रक्रिया है जो संगठनों और उनके लोगों के बीच पारस्परिक रूप से लाभकारी संबंध बनाती है।


The UK-based Chartered Institute of Public Relations focuses its definition on reputation:

"Public Relations is about reputation – the result of what you do, what you say and what others say about you. Public Relations is the discipline which looks after reputation, with the aim of earning understanding and support and influencing opinion and behaviour. It is the planned and sustained effort to establish and maintain goodwill and mutual understanding between an organisation and its publics."


यू.के. स्थित चार्टर्ड इंस्टीट्यूट ऑफ पब्लिक रिलेशंस अपनी परिभाषा को प्रतिष्ठा पर केंद्रित करता है: "जनसंपर्क प्रतिष्ठा के बारे में है - आप जो करते हैं, जो कहते हैं और दूसरे आपके बारे में क्या कहते हैं, जनसंपर्क यही है। जनसंपर्क वह अनुशासन है जो प्रतिष्ठा की देखभाल करता है, जिसका उद्देश्य समझ और समर्थन अर्जित करना और राय और व्यवहार को प्रभावित करना है। यह एक संगठन और उसके लोगों के बीच सद्भावना और आपसी समझ स्थापित करने और बनाए रखने के लिए योजनाबद्ध और निरंतर प्रयास है।


Public relations can also be defined as the practice of managing communication between an organization and its publics.

जनसंपर्क को संगठन और जनता के बीच संचार प्रबंधन के अभ्यास के रूप में भी परिभाषित किया जा सकता है।



Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)