What is dehumanising factor of media?
मीडिया का अमानवीकरण कारक क्या है?
The dehumanising factor of the media has to do with lack of human emotion, sentiment and feeling. The concept says that media slowly and gradually make the people to behave in such a manner that they have nothing to do with humanity. The programme which is shown by the media is dehumanising the people. Due to this factor only great up and downs happened in the society and people remains in the role of a spectator. In the time of urgency also they just keep watching the things. The action part is missing. This is what this concept wants to communicate. The media has make the people insensitive towards lots of things. Their dependence upon the media for their cause, struggle has increased to the manifold. On each and everything they think that media is there through which they will get justice. They don't want to act and this is the dehumanising factor. People have stop thinking that they are human, they have mind, they have a emotion, they have action with them.
मीडिया का अमानवीकरण कारक यह कहता है कि मीडिया की विषय वस्तु पर लोगों की निर्भरता जिस तरह से बढ़ती जा रही है वह धीरे-धीरे लोगों को संवेदन विहीन बनाते जा रहे है। लोगों की संवेदनशीलता में कमी आयी है। बड़े से बड़े घटनाक्रम हो जाते हैं और लोग प्रत्यक्षदर्शी बने रहते हैं। इनमें अपने सोचने समझने की क्षमता और उस पर अमल करने की क्षमता घटती जा रही है। लोग हर चीज़ के लिए मीडिया पर निर्भर हो चले हैं। उन्हें कई बार समझ में नहीं आता है किसी ख़ास परिस्थिति में क्या करना है और क्या नहीं करना है। वह सब जो मीडिया पर दिखाई जाती है, सुनाई जाती है वह उनको वैध लगता है, सही लगता है। एक तरह से यह मानसिक दिवालियेपन की निशानी है। जहाँ पर लोगों को अपनी सोच समझ पर भी यक़ीन नहीं है। वह अपनी हर ज़रूरत के लिए मीडिया के विषय वस्तु पर निर्भर हो चले हैं। एक ऐसी समाज बनती जा रही है जो की संवेदना शून्य समाज है। हर बदलाव टीवी के खिड़की से चीखने-चिल्लाने से शुरू होती है और वही दम तोड़ देती है। धरातल पर परिवर्तन सिफर दिखता है।
Following points come under it-
इसके तहत निम्न बातें आती है-
Insensitivity towards real issues वास्तविक मुद्दों के प्रति असंवेदनशीलता
Losing the power of judgement निर्णय की शक्ति को खोना
Part of Mass Culture जन संस्कृति का हिस्सा
Satisfy with the role of follower अनुयायी की भूमिका से संतुष्ट
Shifting towards Consumer उपभोक्ता की ओर स्थानांतरण
Searching for the hero/leader/saviour नायक/नेता/उद्धारक की खोज
Excessive dependence on Media मीडिया पर अत्यधिक निर्भरता
Role and responsibility Shifting भूमिका और जिम्मेदारी स्थानांतरण
To be continued…….